Yhteenveto Facebook-keskusteluista marraskuussa 2019

VAATTEET on ollut marraskuun teema, ja kyllähän siitä aiheesta keskusteltavaa riittää. Edelleen on puhuttu vaatteiden korjauksesta, kierrätyksestä ja näiden kanavista, vaikka nämä teemat olivatkin vahvemmilla alkukuun keskusteluissa. Juuri nyt viikolla 48 on meneillään Lempivaatteeni-kampanja, eli aktivistimummojakin on kehotettu kulkemaan viikko samassa vaatteessa. Ryhmässä jaetaan tietoa erilaisista kampanjoista ja tempauksista. Älä osta mitään –päivä tai jopa viikko ei ole mummoille vaikea asia, mutta tähän kuuluva ”zombie-tempaus” herätti keskustelua puolesta ja vastaan: kuinka kummallisin keinoin voi kampanjoida? Puolesta ja vastaan, toivottavasti saamme ensi käden tietoa kampanjakokemuksista. Edelleen on postattu uutisia uusista, ympäristöystävällisistä materiaaleista. Ne edustavat lupaavaa kehitystä. Villalanka ilman muovia sai huippumäärän tykkäyksiä!

RUOKAVALINNAT on toinen puhuttanut aihepiiri. Lihaa vai ei, jne. Keskustelu oikeista ruokavalinnoista kiihdyttää helposti, koska ruokaan liittyy paljon arvoja ja konkreettisia eturistiriitoja. Ville Lähteen linkatussa kolumnissa tuodaan esiin käsite oikeudenmukaisesta siirtymästä: siirtymisestä uudenlaiseen kulutukseen niin, että mikään ryhmä ei joudu pulaan. Aktivistimummojen työkalupakista löytyy empatia, eli haluamme ymmärtää niitä, joille käytäntöjen muuttuminen tuo haasteita. Palmuöljykeskustelu on yksimielistä. Luonnon ja terveyden kannalta haitallisesta raaka-aineesta pitäisi päästä, mutta helppoa se ei ole. 

KULUTUS ja arvomaailmat yleensä ovat herättäneet pohdiskelua postaus- ja kommenttitasoilla. Konkreettinen esimerkki markkinoinnin vaikutuksesta on miten Mujin liikkeen avautuminen sai ihmiset liikkeelle. Upeaa – mutta pelkistyneisyyteen pohjaava brändi ei Finnwatchin arvion mukaan toimi ekologisesti vahvalla pohjalla. Antropologi Jason Hickelin näkemyksiä talousjärjestelmän muutoksen välttämättömyydestä jaettiin myös.

MONENLAISET ILMASTOASIAT ovat keskustelussa pinnalla. Tapahtuu paljon. Monenlaisia uutisia ja tietopaketteja on linkattu aktivistimummojen ryhmään vaateteeman lisäksi. Olemme joutuneet jättämään yli puolet postauksista julkaisematta, ettei keskustelu pakahduttaisi fb-sivuja. On pyritty pitämään keskustelu ilmaston lämpenemisen estämisessä, ja erityisesti vaatteissa.  Kohta kuitenkin vaihdetaan joulutunnelmiin!

TOIVOTAAN kokemusten ja ideoiden vaihdon lisäksi voimien kokoamista myös yhteisiin ponnistuksiin. Boikotit, adressit, ostamattomuushaasteet, metsän istutus ja puiden ostaminen ovat ainakin saaneet kannatusta. Pohditaan vielä hetki, mitä aktivistimummojen kannattaa tehdä jokaisen omin päin, missä muiden järjestämissä tempauksissa ollaan mukana ja mitä toteutetaan aktivistimummojen joukkovoimalla. 

Anne Leppänen

Viestinnän tutkija ja tekijä

Aktivistimummo

Edellinen
Edellinen

Kirje joulupukilta

Seuraava
Seuraava

Yhteenveto Facebook-keskusteluista lokakuussa 2019