Viikon mummo 5: Anne Leppänen
Tällä viikolla esittelyssä mummo, joka on monen kampanjamme kuvituksen takana. Saammeko esitellä Aktivistimummo, viestinnän tutkija ja kuvataiteilija Anne Leppänen.
Olen ollut mukana Aktivistimummojen toiminnassa aivan alusta. Pienen ryhmän huoli ja into on laajentunut tärkeäksi palaksi ilmaston puolesta käytävässä taistelussa.
Olen sosiaalipsykologi ja työskennellyt tutkijana mainonnan, markkinoinnin ja viestinnän aloilla. Viimeisimpinä työvuosinani keskityin terveys- ja hyvinvointiviestintään. Verrattuna moniin aktivistimummoihin, minulla ei ole syvää asiantuntemusta ilmastoasioista. Luotan tieteen kertomaan, vaikka uusia mittaustuloksia ja ennusteita ilmastouutisia ei aina haluaisi kuulla.
Saavatko tuhoajat vai suojelijat voiton?
Ilmaston lämpeneminen on uhka ihmiskunnalle, eikä vain uhka vaan vaikutukset tuntuvat jo nyt. Tätä kirjoittaessani Etelä-Euroopassa seisovat neljänkymmenen asteen helteet - sellaisia ennustettiin tulevaksi vasta kymmenien vuosien kuluttua. Pelottavaa. Ja jollain tavalla toivoa herättävää; huomataanko nyt, että ilmastonmuutos on otettava entistä vakavammin? Muutetaanko kurssia entistä kiireellisemmin? Samaan aikaan tietyt valtionpäämiehet ja upporikkaat liikemiehet tuhoavat yhteistä maapalloa ja ilmastoa sumeilematta. Saavatko tuhoajat vai suojelijat voiton? Haluan joka tapauksessa olla suojelijoiden puolella. Siihen on paljon motiiveja, eikä vähiten yksitoista lastenlasta.
Mitä teen Aktivistimummoissa?
Olen ollut mukana viestintäkampanjoiden suunnittelussa. Kerromme ilmastoasioista, annamme tietoa ja vinkkejä miten toimia ja vaikuttaa. Eläkkeelle jäätyäni olen tehnyt pienimuotoista kuvataiteilijan uraa. Maalaan ja teen kuvitustöitä. Olen kuvittanut useita Aktivistimummojen somekampanjoita.
Anne Leppänen
anne.ky.leppanen@gmail.com
Lue lisää https://anneleppanen.com